Frederiksens Isheste

Rideterapi og pædagogisk ridning

 

Vi er medlemmer af:  Rideterapeutforeningen: www.rideterapeutforeningen.dk

 

 

Rideterapi kan bruges som et led i behandlingen af psykiske og sociale problemer.

 

Hesten har evnen til at virke helbredende og terapeutisk på mennesker, særligt når man møder den i dens naturlige omgivelser i en hesteflok i harmoni, her opleves nærvær og autentiske sunde relationer i et dynamisk hierarki.

 

Hesten er ikke dømmende af natur, den dømmer ikke mennesket, den ser ikke den syge som syg, en misbruger som en misbruger.

 

Hesten møder mennesket med åbenhed og vurderer det på stemme, kropssprog og vejrtrækning.

 

Hesten viser tillid, åbenhed, nærvær, kærlighed og nysgerrighed.

 

I samværet og samarbejdet med hestene, arbejder vi på at skabe kontakt til disse følelser hos mennesket som er grundstenen for udvikling.

 

Sammen med hestene er vi altid til stede lige nu og her.

 

Hesten spejler sig i det menneske den omgås – på samme måde spejler mennesket sig i hesten. I rideterapien er vi konstant på arbejde med spejlneuronerne.

 

I rideterapi arbejder vi med relationer, selvværd, kontakt, kommunikation og kropssprog

 

Hestene kan bringe følelser op hos mennesket, som appellerer til dets omsorg, nærvær og kærlige sider.

 

I samværet med hesten skærpes vores sanser og vores nervesystem falder til ro og bliver afbalanceret.

 

Hesten husker os og kan f.eks. vise glæde ved gensyn, derfor er det vigtigt hos os at hestene ikke skal forholde sig til for mange mennesker.

 

Hestene arbejder max 2 timer om dagen, 4 dage om ugen.

 

På Pædagogisk Center for Mennesker og Heste arbejder vi relations baseret med hest- elev og pædagog.

 





 

 

Ridningen kan være en del af rideterapien, men det er kontakten der er det centrale i vores pædagogiske arbejde.

 

En rytters egenskaber er: koncentration, balance, samarbejdsevne, tillid, anerkendende kommunikation, at tage ansvar, være centreret og afbalanceret, for de fleste elever i rideterapien bruger vi ridningen til pædagogisk at arbejde med dette.

 

Vi arbejder også med mennesker som er angste for heste, eller har haft en dårlig ride oplevelse og gerne vil genoptage ridningen. I opbygningen er fokus på hesteforståelse, kommunikation, samarbejde og centreret ridning.

 

Vi bruger naturen med alle dens egenskaber - denne danner fysisk ramme for vores arbejde. Rideterapi foregår altid i naturen, hvor vores krop og sind finder ro og balance. I al vores færden med hesten bestræber vi os på at blive i ET med naturen og finde tilbage til vores udgangspunkt som er at leve i harmoni.

 

 

 

 




 

Hvert rideterapeutisk og pædagogisk forløb er individuelt, herunder findes de fokuspunkter vi har og arbejder med:

 

 

Relationer

 

Selvværd og selvtillid

 

Afbalancere nervesystemet

 

Kontakt

 

Livskvalitet og livsglæde

 

Ansvar

 

Tillid og respekt

 

Samspil og kommunikation

 

Kropssprog

 

At åbne op og blive fortrolig

 

At sætte grænser og respektere andres

 

Koncentration

 

Kropsbevidsthed

 

Ro og balance

 

Samarbejde

 

Skærpe og stimulere sanserne

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Vores kompetencer, forudsætninger og uddannelse for at udføre rideterapi/pædagogisk praksis:

 

Vi er Uddannede Pædagoger

 

Med erfaring indenfor normalområdet – daginstitutioner med børn i alderen 0-10 år. Dette gør, at vi har en viden om normaludviklingen og hvordan man fremmer udvikling på de forskellige udviklingstrin.

 

Birgit Frederiksen har mange har mange års erfaring indenfor specialområdet med udviklingshæmmede, sprogudvikling og børn med anden etnisk oprindelse end dansk.

 

Maja Frederiksen har erfaring indenfor unge rådgivning, Børn af anden etnisk oprindelse end Dansk og psykisk syge unge og voksne. Og deltager i samarbejdet med de nordiske lande omkring rideterapi.

 

 

 

For os begge gælder desuden:

 

 

 

       Har færdiggjort og modtaget kursusbevis modul 1 og 2 på Skolen for rideterapi

 

       Har gennemgået kursus på Siersbæklund: Rideterapi og ridning som psykoterapeutisk

     redskab.

 

       Sidder i bestyrelsen i Rideterapeutforeningen.

 

       Har gennemført kursus i Horsemanship W.H.O + vejen til hestens hjerne.

 

       Har fuldført modul 1 på Dyreclairvoyance Skolen.

 

       Er foredragsholdere om rideterapi og pædagogisk praksis.

 

 

 

Birgit Frederiksen

 

       Træner 1 under Dansk Rideforbund

 

 Maja Frederiksen

 

       B-instruktør under Dansk Islandshesteforening

 

       Certificeret Centreret Ridning instruktør Level 1

 

       Har tidligere være underviser og kursusleder på kursus i Rideterapi for fagfolk og

     underviser i hestevelfærd i samarbejde med dyrlæge Maria Nørgaard

 

 

 

Da den islandske hest er en lille hest, har vi en vægtgrænse på 85 kg.

 

Al ridning og omgang med heste og ponyer samt a færden på området hos Familien Frederiksens Isheste foregår på eget ansvar.

 

 

 

 

Udover de mange private elever vi har i rideterapien samarbejder vi også med skoler, opholdssteder mm.

 

 

Vi er medlem af Green Care Netværket: www.greencarenetvaerk.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi er tilknyttet Rafael Centeret: www.rafaelcenteret.dk

 

 

 

 

 

 

Vi har et tæt samarbejde med Dankbar som tilbyder deres elever rideterapi hos os:

www.dankbar.dk http://dankbar.dk/den-primaere-opgave/rideterapi-i-dankbar

 

 

 

 

 

 Vi samarbejder med Karlsvognen og Barometeret der tilbyder deres elever at komme ud til os : www.behandlingsskolerne.dk

 

 

 

 

 

Artikel om rideterapi hos Familien Frederiksens Isheste:

 

Her er link til 2 artikler i Kristeligt Dagblad  "Psykisk syge får hjælp af heste" skrevet af Laura Elisabeth Schnabel.

 

 

Den ene artikel om Familien Frederiksens Isheste:  "Når det er svært at få venner": http://www.kristeligt-dagblad.dk/livsj%C3%A6l/n%C3%A5r-det-er-sv%C3%A6rt-f%C3%A5-venner.

 

Den anden artikel "Rideterapi hjælper psykisk syge"  https://www.kristeligtdagblad.dk/danmark/rideterapi-hj%C3%A6lper-psykisk-syge

 

 

 

Udtalelse fra pige i Rideterapi hos Familien Frederiksens Isheste:

 

"Jeg hedder Emma

 

Jeg er en pige på 18år, som har haft en depression i lidt over 2 år.

 

Jeg har stort set prøvet alle former for behandlinger man kan, fra gruppeterapi til ungdomspsykiater. Indtil videre har intet hjulpet mig med depressionen.

 

For ca. 1 år siden startede jeg til rideterapi, som jeg blev anbefalet til at prøve af ungerådgivningen.

 

Før det var jeg blevet afvist af Bispebjerg Børnepsykiatriske afdeling to gange. Jeg havde været på antidepressiv medicin i et år og jeg havde derudover talt med samtlige psykologer og ungegrupper osv. men intet af det havde hjulpet på nogen måde..

 

Så besluttede jeg og min mor os for at jeg skulle prøve rideterapi, og det var det bedste vi nogensinde har gjort.

 

 

 

Hver gang jeg kom hjem fra hestene kunne jeg føle at jeg fik en lille smule af den gamle Emma tilbage igen og jeg var glad for første gang i lang tid.

 

 

 

Jeg har nu gået der et år, og jeg føler mig glad og rask og har det helt fantastisk.

 

Hver torsdag er nu ugens højdepunkt, for der ved jeg at jeg skal ud og ride.

 

Det bedste jeg ved, er at være ude hos hestene, for de har hjulpet mig igennem min depression.

 

Det var ingen psykologer, hospitaler eller ungdomsrådgiveres skyld at jeg blev rask.

 

Forskellen på rideterapi og rideundervisning skrevet af Emma

 

Da jeg først startede med at blive undervist, i stedet for at gå i terapi var der ikke den store forskel. Jeg lærte selvfølgelig nogle nye ting som jeg ikke vidste og ikke havde prøvet før.

 

Men det var først da jeg begyndte at blive bedre og bedre, at Maja begyndte at forlange noget af mig mens hun underviste mig. Hun fortalte nemlig at når jeg nu var blevet så god, så skulle også til at begynde at lære de svære ting om at ride på islandske heste.

 

Jeg blev tit frustreret hvis der var øvelser der bare føltes umulige at få hesten til at udføre, men når det så endelig lykkedes så fik man en helt speciel følelse af at der her var noget man virkelig havde styr på, en følelse af glæde.

 

I forhold til rideterapien hvor man får af vide at man er god nok som man er, og man bliver også gladere når man får redskaberne til rideterapien så man kan føle sig god nok. Men det at få af vide man er god nok, og så selv føle det ved at løse svære opgaver med hesten er helt forskellige ting.

 

Jeg kunne mærke at min selvtillid voksede jo bedre jeg blev til at ride, men derfor ville jeg ikke slippe rideterapien.

 

For det er til terapien jeg kommer ud med nogle følelser som jeg netop ikke gør til undervisningen.

 

Men kombinationen af de to ting, har gjort at jeg har fået det bedre med mig selv og accepteret at jeg er god nok som jeg er.

 

Derfor vil jeg stadig bruge ridningen som mit redskab, hvis jeg går igennem en dårlig periode af mit liv hvor jeg føler mig trist. For så ved jeg at det er sammen med hestene at jeg kan være mig selv."

 

 

 

 

 

 

Vi modtager jævnligt faguddannede praktikanter. Vi er godkendt praktiksted Rideterapeutforeningen.

 

I 2015 har vi haft en ergoterapeutstuderende Camilla, som praktikant. Her er hendes reflektioner fra dagene hos os: "Nærvær, faglig dygtighed og mødet med mennesket i øjenhøjde er det der står mest klart efter en uge i praktik hos Maja og Birgit. Som ergoterapeut studerende på 7 semester, har jeg i modul 13 valgt et fordybelsesforløb inden for rideterapi. Mit tidligere erhverv som berider og nuværende studie har gjort mig nysgerrig på, hvilke potentiale rideterapi har indenfor rehabilitering og udvikling af mennesker både mentalt og fysisk. Det har været inspirerende at følge 2 dygtige terapeuter/pædagoger, som virkelig kan deres håndværk.  På centret er det som om tiden står stille, og hverdagens stress og jag er parkeret ude ved indgangen. Her bliver arbejdet med motivation som udgangspunkt med henblik på at skabe succeser. Børnene og de unge mennesker som kommer her virker til at kunne mærke oprigtigheden og nærværet, som afspejler sig i den tillid de udviser. Hestene der bruges i arbejdet nyder at være i deres naturlige element, som ligger ved det rekreative område i Hedeland. Omgivelser er fuldstændig ideelle til ro, fordybelse og arbejdet mellem mennesker og dyr. Fagligt har det været spændende at opleve hvordan hestene bliver inddraget i det daglige arbejde. Hesten indgår som ligeværdig medspiller, og er med til at skabe relationen til terapeuten, som grobund for et positivt og udviklende samarbejde til gavn for de mennesker der kommer her."

 

I 2016 har vi haft Simone, som praktikant. Simone er uddannet psyomotorisk terapeut med bachelor i "Ridning med kropsbevidsthed" - og her hendes reflektioner fra dagene hos os: "I april og maj 2016 var jeg så heldig at komme i otte ugers virksomhedspraktik hos Frederiksens Isheste. Et par måneder inden havde jeg afsluttet min professionsbachelor i afspænding og psykomotorik, og ledte derfor efter rideterapeuter, der ville dele deres viden med en helt grøn sykomotorisk terapeut. Birgit og Maja sagde heldigvis ja, og det var starten på otte meget lærerige uger. Mit ønske med praktikken var at finde ud af, om psykomotorik og rideterapi kunne forenes og i så fald hvordan.Jeg havde skrevet bachelorprojekt om ”Ridning med Kropsbevidsthed” og var derfor interesseret i at finde ud af, hvordan andre faggrupper inddrog hestene i deres praksis. Jeg blev overrasket over at opdage, at mange af de værktøjer jeg lærte på min uddannelse, også var dem Maja og Birgit brugte. Meget af den undervisning eleverne fik handlede om at være sansende tilstede i nuet, samt lære at forstå hestenes reaktioner og adfærd i relation til elevernes egne handlinger. Birgit og Maja fungerede derfor ofte som tolk mellem hestene og eleverne, og gav dermed eleverne mulighed for at opnå større forståelse af både hestens og deres eget kropssprog. Min oplevelse var, at der var plads til den enkelte og at alle blev mødt og anerkendt, for den de var. Både Maja og Birgit var meget professionelle og hjertevarme over for eleverne og det var tydeligt, at deres egen ro smittede af på både elever og heste. De to damer er i mine øjne enormt kompetente, engagerede, omsorgsfulde og reflekterende omkring deres arbejde, og det var en fornøjelse at prøve at arbejde tværprofessionelt med to pædagoger. Noget andet jeg virkelig fik slået fast i løbet af de otte uger var, at hesten gør som jeg gør - især hvis jeg sidder på dens ryg. Det har før ligget i min bevidsthed at hesten reagere på mit kropssprog, stemmeleje og bevægelser, men at hesten er så ”let at påvirke” og så let kan påvirke mennesket, rørte og ramte mig virkelig. Selv efter mange års omgang med heste, var det en øjenåbner. Praktikforløbet har givet mig mod på at finde min egen vej med hestene og psykomotorik, og jeg vil stærkt anbefale andre, med interesse i at arbejde med mennesker og heste, at besøge Frederiksens Isheste og lære af Maja og Birgit. Tak til Maja og Birgit, elever og heste for et godt forløb"